Overdragelse af parcel og salg af hus Hvordan er proceduren egentlig når man vil sælge sit hus og samtidig overdrage medlemskabet til en anden? Foreningen ejer dit jordstykke og foreningens jord ejes samlet af alle medlemmerne. Du som medlem får tildelt brugsretten til din parcel mod at betale det fastsatte kontingent. Du ejer dog selv dit hus på parcellen.
Med salget af huset overlader det tidligere medlem sine rettigheder i foreningen til det nye medlem. Dette sker, ved at andelsbeviset overdrages til det nye medlem. Når et medlem udtræder, tilbagebetaler foreningen depositummet, excl. eventuelt indskud til el, kloak m.v., som medlemmet engang indbetalte til den kollektive byggemodning.
Hvordan er proceduren, når man vil sælge sit hus? Sælger må først finde en køber til huset. I aftaler en pris (dette spørgsmål kan foreningen desværre ikke hjælpe jer med med). Når køber er fundet, bør sælger oplyse vedkommende om foreningens formål. Derefter henvender både køber og sælger sig på Hovedforeningens kontor i Gothersgade, indsender: 1. Andelsbeviset. 2. Overdragelsesdokumentet. 3. Den udstedte byggetilladelse vedr. huset(ne). 4. Byggeattest eller ibrugtagningstilladelse. 5. Andre attester på huse eller dets installationer (skorstensattest f.eks.). 6. Tegninger på huset(ne). 7. Den sidste kvittering for betalt kontingent (såfremt betaling er sket indenfor de sidste 7 – 8 dage). 8. Godkendelse fra lokalbestyrelsen max. 6 mdr. gammel. 9. Vandafregning. 10. Dokumentation for købers lovlige helårsadresse. (huslejekontrakt, andelsbevis eller ejendomsskattebillet). Inden man kan sælge sit hus, skal byggetilladelser fra myndigheder og godkendelse fra OF-lokalområdet være indhentet. På OF’s kontor vejledes det nye medlem om OF’s formål samt om betalingsbetingelser for kontingent og depositum og får udleveret et sæt vedtægter og deklaration. Samtidig udstedes der et nyt overdragelsesdokument i det nye medlems navn.
Det nye medlem skal indbetale et depositum svarende til nutidsværdien af den kollektive byggemodning (vand, veje, klubhus, fællesarealer m.v.). Depositummet skal betales senest ved overdragelsen.
Som ordet siger, deponerer medlemmet et beløb (depositum). Depositummet forrentes ikke, mens det står i foreningen, men som beskrevet ovenfor tilbagebetales det, når man på et senere tidspunkt sælger sit hus og overlader brugsretten af parcellen til et nyt medlem.
Såfremt parcellen er ubebygget, kan medlemmet tilbageføre parcellen til foreningen og få sit depositum tilbage (- evt. udeståender med foreningen, eller evt. udlæg/transport foretaget af f.eks. kreditorer eller andre).
Ved hus syn Hvis du skal sælge dit hus, så skal du have et hus syn. Det betyder at huset skal følge godkendte tegninger/lys mål dvs. ingen bygninger der står for tæt på skel, ej heller skure og tag, som ikke er på de godkendte tegninger. Så vil dette kræves fjernet. Det er bestyrelsens opgave at tage billeder hele vejen rundt om parcellen, og direkte ind i den overdækket terrasse. Derefter udfylder bestyrelsen "erklæring ved salg, som sendes sammen med billederne ind til godkendelse af FMS i hovedforeningen.
Vi gør alle beboerne i Ågerup opmærksom på at der er min. 14 dages ventetid på syn af huse, og at det tager ca. 4 uger for at få det godkendt af FMS i hovedforeningen. Når FMS har godkendt billederne og erklæringen vil sælger få direkte besked per mail af FMS.
Du kan med fordel se på siden "rådgivende syn", hvor du kan få svar på spørgsmål om f.eks. skure, legehuse osv. Pris på syn: Hver syn koster kr. 500,- per gang, og betales kontant ved bestyrelsens ankomst. Både sælger og bestyrelsen får en kvittering på dette. Hvis bestyrelsen kan se, at synes ikke vil gå igennem, eller FMS i hovedforeningen ikke kan godkende huset, skal der foretages et nyt syn af huset, efter tingene er blevet udbedre, dette syn koster igen 500,-.